Slik får du bildene dine til komme til sin rett med hjelp av farger

Mange tar utgangspunkt i et bilde, tekstiler eller interiørdetaljer når de skal velge farge til veggen. Hva med å snu om på det? Fargene rundt bildet er avgjørende for hvordan det vil fremstå, enten du vil at det skal "poppe" eller blende inn med resten av interiøret.

Bilde 1: Ton-i-ton


Dersom du vil at bildet ditt skal "blende" og harmonere godt med resten av interiøret, bør du forsøke å finne farger som enten er ton-i-ton eller har lik nyanse. Ton-i-ton, den monokrome fargesammensetningen, er for eksempel fargetonen blå i mørk, lys, dus eller sterk nyanse. Farger som har lik nyanse, kan derimot ha ulik fargetone, men lik nyanse (se under).






Ton-i-ton: Ulik nyanse, lik fargetone. Lik nyanse, ulik fargetone.


Bilde: Her har mange av fargene lik nyanse, slik at bildet med mange farger likevel blender inn.


En annen måte å få et gjennomført uttrykk der bildene kommer til sin rett, er gjennom nabo farger. Dette er en kombinasjon av farger som ligger ved siden av hverandre, også kalt analog fargepalett

. Dette kan være rød, oransje og gult. En slik fargesammensetning er en god måte å skape harmoni i rommet.







Analoge farger: Nabofarger



Bilde: Nabofarger fra gul-orange-rødt


Dersom du derimot vil at bildet ditt skal poppe, er kontrastfarger ditt beste valg. Sort, hvit og grått er farger som ikke er en del av fargesirkelen og er derfor ansett som kontrastfarger. De vil aldri kunne ha andre egenskaper enn å skape kontrast. En mer spennende måte å skape kontrast på, er derimot å bruke komplementærfarger, altså den fargen som er motstående i fargesirkelen. Gul mot lilla, rødt mot grønt, oransje mot blått (se under). Ved å velge slike farger vil du få en kontrast samtidig som du kan skape harmoni i rommet. Dette fordi farger alltid "snakker sammen" og påvirker hverandre, i motsetning til hvit-sort skalaen. Dersom du velger å gå for komplementærfarger, kan det imidlertid være lurt å passe på at den ene fargen du velger er mer dominerende enn den/de andre, hvis ikke kan uttrykket fort kjennes bråkete.


Fargesirkel med illustrasjon 1: Splittkomplementær, 2: Komplementær


Bilde: Komplementær fargesetting


For å få et lekent, men harmonisk uttrykk kan du også gå for en splittkomplementær fargekombinasjon. Denne ligner komplementær-kombinasjonen, men i stedet for den motstående fargen velger du her fargene på hver side av den motstående fargen (se over). For eksempel blågrønn mot oransje og rødt. For å unngå at dette uttrykket kjennes kaotisk, bør noen farger være nyanselike.

Bilder: Splittkomplementær fargesetting

Generelt kan det være en god regel å huske at jo flere ulike farger du velger, jo mindre bør nyanseforskjellene være. Det vil bare se rotete ut med kombinasjonen av mange ulike farger i mange ulike fargenyanser. Den enkleste måten å få en harmonisk fargekombinasjon med mange farger er altså å velge farger med ganske like fargenyanser. Lek deg gjerne med fargene, men tenk på balansen mellom nyansene og antall fargetoner!


Nyanselike farger gir et roligere uttrykk: Den andre illustrasjonen har like fargetoner som den første, men oppleves bråkete fordi det er brukt mange ulike nyanser, i motsetning til første illustrasjon.